04.10.2023, 11:00 - 12:30 Uhr | Plenarsitzung 1: Translating Research into Long Term Care Policy Changes

Charlene Harrington, Ph.D., RN is Professor Emerita of sociology, nursing, and gerontology at the University of California San Francisco. Her research has focused on long term care consumer information systems; home and community-and service programs and policies; nursing home quality, staffing, regulation, ownership and financing; and international nursing home research with colleagues in 6 countries. She was elected to the American Academy of Nursing and the National Academies of Medicine. In addition, she has served on the government’s Nursing Home Compare website advisor committee and many other government committees, served on editorial boards, testified before Congress, and has written more than 265 articles and books. During the pandemic, she has conducted research on nursing homes and Covid-19 infections and wrote many articles on staffing, transparency, financial issues, and nursing home redesign. Recently, she advocated for President Biden’s 2021 nursing home reform initiative that includes setting minimum staffing standards, improving working conditions, and increasing ownership and financial transparency and accountability.
Plenarvortrag: "Translating Research into Long Term Care Facility Policy Changes"
The COVID pandemic exacerbated the inadequate staffing and poor quality in many long term care facilities, resulting in unnecessary resident infections and deaths throughout the world. Research studies show the link between inadequate nurse staffing in for-profit facilities and facilities with private equity investors and real estate investment trusts. Widespread media reports and policy advocacy brought the dire situation to the public’s attention during the pandemic. In 2022, the US President issued a plan for policy reforms for minimum staffing, workplace environment, regulatory oversight, as well as ownership and financial transparency and accountability. The challenge now is to implement these policies to improve resident care.

Prof. Dr. phil. Gabriele Meyer, seit 2013 Leiterin des Instituts für Gesundheits- und Pflegewissenschaft der Medizinischen Fakultät, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg; zuvor Professuren an der Universität Witten/Herdecke und Universität Bremen.
Wissenschaftliche Ausbildung an der Universität Hamburg, im Jahr 2004 promoviert in der Gesundheitswissenschaft (Prof. Dr. med. Ingrid Mühlhauser); dort tätig als wissenschaftliche Mitarbeiterin über sieben Jahre und zuvor Studium Lehramt Oberstufe/Berufliche Schulen Gesundheit und Germanistik. Staatlich examinierte Krankenschwester und Tätigkeit in der Pflege in Krankenhäusern und der ambulanten Kranken- und Altenpflege insgesamt über 13 Jahre.
Forschungsschwerpunkte: Klinische und epidemiologische Forschung zu Fragestellungen des höheren Lebensalters, hier insbesondere Pflege und Begleitung bei Demenz in der Häuslichkeit und im Pflegeheim, Mobilität und Gelenkkontrakturen, freiheitsentziehende Maßnahmen und ruhigstellende Medikamente, soziale Teilhabe in Alten- und Pflegeheimen; Entwicklung und Evaluation, Prozessevaluation komplexer Interventionen; evidenzbasierte Pflege.
Schriftleitung der Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen und Mitherausgeberin der Zeitschrift PFLEGE; Präsidentin der European Academy of Nursing Science.
Plenarvortag: "Long-term care in Germany – An evidence-free zone?"
The number of people considered with a level of care dependency as assessed by experts of the Medical Service of the German Statutory Health Insurance constantly increases. Concurrently, there is a severe lack of nursing staff in the long-term care sector and a mismatch between needs and staff qualification with no academic nursing and a high proportion of poorly trained nursing staff. Research indicates malpractice like frequent use of antipsychotics and physical restraints; scientifically developed interventions can barely be implemented. Alternative living arrangements like green care farms and shared-housing are in its infancy. Many suggestions exist how to further develop a future-proof long-term care, however, the minority is evidence-based. The presentation will give an overview about the situation of the long-term care in Germany and outline the main challenges, discuss possible solutions and highlight what (nursing) science might contribute to problem solution.
05.10.2023, 13:30 - 15:00 Uhr | Plenarsitzung 2: Minimierung von Risiken und Praxisunterschieden durch eine bessere Arzneimittelversorgung und Mindestmengen

Prof. Gert Westert (Msc, PhD) is director of IQ healthcare and full professor of Health Services Research (HSR) and principal investigator at Radboud University Medical Centre (since 2011), Nijmegen (Netherlands). IQ healthcare is a scientific centre for research, education and support of quality, safety and improvement research. From 2004 - 2010 Westert was Head of the Dutch Health Care Performance Report 2006, 2008, 2010 at the National Institute of Public Health and the Environment (RIVM). From 2005 to 2012 he was professor of Health Services Research at Tilburg University, The Netherlands. His background is medical sociology and research methodology/ statistics. He has 35 years of experience as a health services researcher and published more than 250 (inter)national papers in various journals, and edited/ joined / wrote various textbooks in the field of HSR. He is member of the editorial board of the International Journal for Quality in Health Care.
Specialties: Health Systems and Health Care Performance; International comparisons of access, quality and efficiency of health care; Medical practice variation; Healthcare delivery science.
Publications: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=westert
Plenarvortrag: "Practice variation and volume standards in surgical care in the Netherlands: how to reduce varying quality"
An abundance of literature shows that the quality of care provided to patients varies from place to place. This is the case both between and within countries. Medical and surgical practice variation (e.g surgical repair of a wrist fracture) is unwarranted if the variation cannot be explained by differences in case mix variables, describing the need for care and patient preferences. Adjusting for case mix differences is necessary to make the remaining quality mix visible.
In my talk I present examples of practice variation and discuss whether there is room for improvement and how to achieve it. Further, I explore how the stakeholders involved can help or slow down improvement.
One strategy to reduce variation in quality is to implement volume standards (in surgery). The underlying assumption here is that “practice makes perfect” and that volume standards cause concentration of care providers, leading to overall better quality and outcomes for patients. The implementation of volume standards in the Netherlands showed to be a tough undertaking spanning a period of almost 30 years (1993-2023). I distinguish 5 phases in the development of volume standards and will outline and discuss challenges.

Prof. Dr. Petra A. Thürmann ist Fachärztin für Klinische Pharmakologie und habilitierte sich in diesem Fach 1997 an der Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt a.M. Seit 1997 ist sie Direktorin des Philipp Klee-Instituts für Klinische Pharmakologie am HELIOS Universitätsklinikum Wuppertal und hat seit 1998 den Lehrstuhl für dieses Fach an der Universität Witten/Herdecke inne. An der Klinik war sie mehrfach im Ärztlichen Direktorium; seit 1.11.2021 ist Prof. Thürmann Vizepräsidentin für Forschung an der Universität Witten/Herdecke.
Frau Prof. Thürmann ist und war in verschiedenen nationalen Gremien, u.a. der Positivlistenkommission des BMG, im wissenschaftlichen Beirat der Bundesärztekammer und der Arzneimittelkommission der deutschen Ärzteschaft. In der International Union of Basic and Clinical Pharmacology begleitete sie von 2004 bis 2018 verschiedene Vorstandspositionen.
Forschungsschwerpunkte sind Pharmakotherapie im Alter, Pharmakovigilanz und Arzneimitteltherapiesicherheit sowie Genderaspekte in der Pharmakotherapie. Unter ihrer Leitung entstand die PRISCUS Liste.
Von 2011 bis 2023 war Prof. Petra Thürmann Mitglied im Sachverständigenrat Gesundheit.
Plenarvortrag: "Optimierung der Arzneimitteltherapie – Wirkungen und Nebenwirkungen verschiedener Ansätze"
Betrachtet man die Fachliteratur der letzten 50 Jahre, so beruhten damals wie heute etwas 5 % der Krankenhausaufnahmen auf Arzneimittelnebenwirkungen und etwa die Hälfte davon wurde als vermeidbar eingeschätzt. Ältere Menschen und Polypharmazie sind und waren die Treiber des Risikos für solche Ereignisse. Inzwischen wurden viele Tools, von „Negativ-Listen“ über implizite Algorithmen und Computer-unterstützte Entscheidungshilfen konzipiert, gleichzeitig wurde die Pharmakotherapie immer komplexer und die Medikationskomplexität aus Patientenperspektive wurde einbezogen. In der Präsentation werden erfolgreiche und weniger erfolgreiche Ansätze zur (vermeintlichen) Therapieoptimierung gezeigt und sowohl noch offene Forschungsfragen adressiert als auch „Lessons learned“ diskutiert.
06.10.2023, 13:15 - 14:45 Uhr | Plenarsitzung 3: Ergebnisse der gesundheitsbezogenen Versorgungsforschung in der Gesundheitspolitik umsetzen

Prof. Dr. phil. Dr. rer. med. Thomas Gerlinger, Gesundheits-, Politik- und Sozialwissenschaftler. Studium der Politikwissenschaft, Soziologie, Neueren Geschichte und Philosophie an der Philipps-Universität Marburg, 1993-1998 wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Medizinische Soziologie des Universitätsklinikums der Goethe-Universität, 1998 Promotion zum Dr. rer. med. am Fachbereich Medizin und 1999 Promotion zum Dr. phil. am Fachbereich Gesellschaftswissenschaften der Goethe-Universität Frankfurt a.M., 1999-2004 wissenschaftlicher Mitarbeiter in der Arbeitsgruppe Public Health am Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, 2004 Habilitation an der Universität Bremen, 2004-2005 Professor für Soziale Systeme an der Hochschule Fulda, 2004-2011 Professor für Medizinische Soziologie und Direktor des gleichnamigen Instituts am Universitätsklinikum der Goethe-Universität Frankfurt a.M., seit 2011 Professor für Gesundheitswissenschaften und Leiter der Arbeitsgruppe Gesundheitssysteme, Gesundheitspolitik und Gesundheitssoziologie an der Fakultät für Gesundheitswissenschaften der Universität Bielefeld. Hauptarbeitsgebiete sind die Gesundheitssystementwicklung und Gesundheitspolitik in Deutschland und im internationalen Vergleich sowie die Gesundheitspolitik der Europäischen Union.
Plenarvortrag: "Versorgungsgestaltung zwischen Wissenschaft und Politik"
Wissenschaft und Politik befinden sich offenkundig in einem Spannungsverhältnis: Es ist eher die Ausnahme - jedenfalls nicht die Regel -, dass sich wissenschaftliche Befunde zur Versorgungsgestaltung in der praktischen Politik niederschlagen. Die Gründe dafür liegen in den unterschiedlichen und häufig nicht kompatiblen Relevanzkriterien beider Teilsysteme. Der Vortrag erläutert diese Unterschiede und lotet Chancen und Grenzen einer wissenschaftlich begründeten Versorgungsgestaltung aus.

Plenarvortrag: "Systeminnovation durch Versorgungsforschung? Wege, Umwege und Sackgassen"
Prof. Dr. med. Jochen Schmitt, TU Dresden, Mitglied der Regierungskommission für eine moderne und bedarfsgerechte Krankenhausversorgung sowie des Sachverständigenrats Gesundheit und Pflege und Sprecher der AD-hoc Kommission Innovationsfonds des DNVF fordert auf der Basis von Analysen bisher geförderter Innovationsfondsprojekte, dass ein gesetzlich geregelter Pfad für die Implementierung von positiv evaluierten neuen Versorgungsformen etabliert werden müsste. Dazu müssen Priorisierungskriterien konsentiert und geeignete Verfahren für eine Übergangsfinanzierung der Modelle bis zur Einmündung in die Routine bereitgestellt werden.